Koas löytyy somesta 

Facebook, Instagram ja Twitter lisäävät asukkaiden yhteisöllisyyttä ja helpottavat tiedotusta Koasin ja asukkaiden välillä. 


Suurin osa Koasin asukkaista ovat nuoria, jotka käyttävät sosiaalista mediaa monipuolisesti ja usein. Koasilla halutaan pysyä mukana viestinnän muuttuvassa maailmassa ja seurata kehitystä, sillä organisaatioiden harjoittamaa viestintää kohtaan on yhä suurempia odotuksia ja toiveita.

 

Koas ei ole kuitenkaan aivan untuvikko someilussa, sillä Facebook on ollut Koasilla jo usean vuoden aktiivisessa käytössä. Se on lisännyt vuosien varrella huimasti asukkaiden kanssa käytävää vuorovaikutusta ja luonut yhteisöllisyyttä asukkaiden kesken. Facebookista löytyy asuntokohteiden asukkaille omat ryhmät, jossa voi käydä vapaata keskustelua, esittää toiveita tai tiedottaa vaikkapa yhteisistä grillibileistä. Esimerkiksi Kotiraiteen ja Ratapihan Facebook-ryhmässä on yli 400 jäsentä. Hyvä luku verraten siihen, että kohteissa asustaa hieman alle 500 asukasta.

Miksi juuri Twitter ja Instagram?

Sosiaalista mediaa on viime vuosina tutkittu paljon. On jo yleisesti tiedossa, että Facobookin kulta-aikakausi on kääntynyt laskuun ja nuoriso on lähtenyt jo uusiin maisemiin. Twitterin ja Instagramin käyttäjäkäppyrät sen sijaan ovat vahvassa nousussa.

Haluamme viestiä siellä, missä Koasille tärkeät ihmisetkin, eli asukkaat ja kaikki muut sidosryhmät. Muttei se suinkaan ole ainoa syy some-valikoiman laajentamiseen. Instagram on näppärä kuvien jakopalvelu, jonka avulla voi saada myös asukkaat Koasin arkeen mukaan. Ja toisinpäin. Sen lisäksi Twitter tarjoaa mahdollisuuden, jossa Koas pääsee osaksi ajankohtaisia keskusteluja opiskelijaelämästä ja -asumisesta.

”Organisaatioiden kannattaa viestiä siellä, missä sille tärkeät ihmisetkin ovat.” Niinhän se menee, muttei pelkkä oleminen ja seurailu sosiaalisessa mediassa riitä. Tärkeässä asemassa on sisältö.

 

Tänä kesänä sisältöä tuottaa viestintäsihteeri Anniina Nykänen, joka on saapunut huhtikuun alussa jälleen Koasin toimistolle. Hänen tehtävänsä on muun muassa lisätä vauhtia Twitteriin ja Instagramiin sekä ottaa ne sujuvammin osaksi Koasin arjen ulkoista viestintää.

 

-Pidän viestintätöiden monipuolisesta luonteesta mitä Koasilla saan tehdä. Erityisen hienoa minusta on se, että olen saanut tarpeeksi vastuuta ja mahdollisuuden omien mielipiteideni kertomiseen sekä toteuttamiseen. Työnkuvaani kuuluu paljon erilaisia asioita, esimerkiksi visuaalisten ilmeiden suunnittelu painatettaviin osavuosikatsauksiin tai nettisivujen päivittämistä. Suurin osa töistäni kuluu tekstin parissa, eli luon sisältöä. Tänä vuonna ainutlaatuista työsarkaa tuo Koasin 40. juhlavuosi, jota olen päässyt suunnittelemaan heti keväällä.

 

Koasin löydät Instagramista nimellä

@KoasJyvaskyla sekä Twitteristä

@KOASJYvaskyla

 

Teksti: Anniina Nykänen

 

 Yhteisöviestintää Jyväskylän yliopistossa opiskeleva Anniina aloitti työt Koasin viestinnässä viime kesänä. Välillä hän oli puolen vuoden vaihtojaksolla Yhdysvalloissa opiskelemassa viestintää ja markkinointia. 

 

 

KOASSI-lehti

Valitse julkaisun artikkeli liu'uttamalla painiketta.